Pengertian Hadist dan Ijma Dalam Agama Islam
Apa-apa wacana yang termasuk sunnah Nabi Muhammad qauliyah
Semua perbuatan sunnah Nabi Muhammad dipanggil fi'liyah
Semua kelulusan Nabi Muhammad dipanggil Sunnah taqririyah
Pada dasarnya, sunnah al-Quran sebagai penyokong undang-undang yang berkuat kuasa di Al-Qur'an.Sebagai penyembah undang-undang Al-Quran, kerana perkara-perkara penjelasan / pelaku / pemerinci boleh juga masih global.Sunnah menubuhkan mereka sendiri undang-undang satu isu yang tidak muncul dalam Al-Sunnah Qur'an.Dalam terdapat unsur-unsur rantaian (keseimbangan antara perawi), bahan (bahan pengisian) dan rowi (perawi).
Mengenai bilangan perawi Sunnah boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan:
Mutawattir Sunnah Sunnah yang telah disampaikan oleh penyampai
Masyur Sunnah Sunnah diriwayatkan dua atau lebih orang yang gagal di mutawattir
Ahad Sunnah Sunnah yang diriwayatkan oleh perawi sahaja.
Pembahagian hadith juga boleh dilakukan dengan pembahagian dengan rawinya dan bergantung kepada sifat perawi.
1. Matan atau teks penuh hadith bahawa dalam struktur ayat tertentu.
2. Sanad, sebahagiannya kerana ia boleh menjadi asas untuk menentukan sama ada atau tidak percaya kepada hadis. Oleh itu, nama-nama dan hal keadaan orang-orang yang menyambung menyambung menerima dan memancarkan hadis-hadis, dari orang yang memberikannya kepada sumbernya, yang dipanggil Nabi Muhammad Rawi.
Dari segi perawi (periwayat) maka hadis boleh diklasifikasikan kepada empat tingakatan iaitu:
· Mutawir Hadith diriwayatkan oleh orang-bangsa lain datang kepada Nabi Muhammad.
· Hadith terkenal yang diriwayatkan oleh beberapa orang dan meluas. nabi itu diberikan oleh satu orang atau lebih.
· Ahad Hadith diriwayatkan oleh satu, dua atau lebih untuk datang kepada Nabi Muhammad.
· Hadith Mursal, rangkaian hadith riwayat diputuskan di tengah, tidak datang kepada Nabi Muhammad.
3. Al-ijma '
Konsensus 'mengikut undang-undang Islam dalam prinsip konsensus adalah jumlah perjanjian beberapa pakar istihan mujtahid Islam selepas Nabi mengenai undang-undang atau peruntukan beberapa undang-undang yang berkaitan dengan masa atau sesuatu. Konsensus adalah satu percubaan Muslim istihad selepas lukisan.
Perkataan tersebut terdiri jam ijma bermakna koleksi perkataan atau koleksi. Ijma 'mempunyai dua makna, iaitu menguruskan sesuatu yang tidak teratur menyusun kerana ia termaktub memutuskan suatu perkara, dan juga cara bahawa fiqh penyelidik jangka (peguam). Persetujuan cara kesepakatan pendapat antara mujtahid, atau persetujuan pendapat di kalangan ulama fiqh zaman pertengahan mengenai isu-isu undang-undang. [3]
Apabila dikaji dengan lebih mendalam dan asasnya terutama mengenai bagaimana untuk melakukan ini, maka terdapat dua jenis konsensus ialah:
Konsensus Shoreh (dilihat atau sebenar) adalah apabila terdapat beberapa pakar-pakar ijtihad ijtihad atau mujtahid perkataan atau perbuatan setiap tegas dan jelas.
Konsensus Sukuta (senyap atau tidak jelas) adalah apabila beberapa ahli-ahli beberapa ijtihad atau mujtahid pendapat atau berfikir dengan jelas.
Dilihat dari segi kepastian hukum tentang sesuatu, konsensus boleh diklasifikasikan sebagai:
Konsensus qathi bahawa jika kata sepakat adalah untuk mempunyai kepastian hukum (sesuatu)
Persetujuan dzanni konsensus yang hanya menghasilkan satu peruntukan undang-undang yang tidak menentu.
Malah, kata sepakat harus mempunyai sandaran, Danya mesti mempunyai peraturan tertentu adalah:
Pertama: jika kata sepakat tidak postulat sokongan belakang, kata sepakat tidak dapat kebenaran.
Kedu
0 Response to "Pengertian Hadist dan Ijma Dalam Agama Islam"
Post a Comment